FAMILJEFILM?

Jag har en sk ”familjefilm” i utveckling och har därför träffat en hel del som på olika sätt arbetar med den typen av film – samt en del som inte gör det. Det är ganska intressant att dels få lära sig hur hårt man måste anpassa projekten för att de ska funka internationellt som kommersiella filmer. Det blir extra tydligt i just familjefilmssegmentet, då det är väldigt speciellt då det riktar sig BÅDE till barn och vuxna. Bara en sådan sak som definitionen av familjefilm är klurig. Vad är det som skiljer den från barnfilm – egentligen? Idag hörde jag en ganska bra beskrivning på det – som även går att applicera på andra genrer. Det handlar om att man skiljer på kunder och konsumenter. Konsumenterna av en barnfilm är barn, men kunderna är vuxna. Det är dom som betalar för filmerna. Det gör ju inte barnen själv. Familjefilm är således en film som BÅDE konsumenterna (barnen) och kunderna (de vuxna) uppskattar – och kan se gemensamt. Lite samma tänkande går ju faktiskt att applicera även på andra genrer, beroende på hur de konstrueras. Actionfilm konsumeras tex oftast av killar – och då krävs att det finns något annat i filmen som kan dra in den kvinnliga publiken – för att filmen ska bli bred nog att kunna ses gemensamt, tex som en sk ”dejtmovie”.

En annan aspekt av familjefilm som är svår är att det sannolikt är den genre, som är mest konkurrensutsatt av studiofilmer. Studiobolagen planerar för en slate av filmer. Där dom bygger varumärken långsiktigt (som tex Toy Story, bilar osv). Filmerna har en lång sk ”lead in”-tid. Där de filmer som dom planerar nu först kommer ha premiär om ca fem år. För detta krävs även en massiv marknadsföringskampanj för att få filmerna att hitta sin publik. Något som kräver pengar. Pengar som studiobolagen har, men små indiefilmare knappast har. Familjefilm som görs av indiefilmare blir därför oftast filmer som går direkt till TV eller DVD. Mycket av detta beror på att den primära målgruppen, konsumenterna (barnen), är en målgrupp som är så komprimerad i ålder. 4-5 åringar går ju inte på bio – och är dom över 10 så är barn/familjefilm inte längre aktuellt. Då vill killarna se Bat Man och tjejerna se Sex and the City. Den primära målgruppen är med andra ord barn mellan 6-9 år. Vilket är ett otroligt smalt segment. Fast ett mycket viktigt segment, då det är dom som sedan drar med sig hela familjen på bio.

Speak Your Mind

*