Inställt möte

Regnet fortsätter här nere och efter att ha haft ett bra möte med sales och finansieringsbolaget W2 Media, för att sedan äta en bra lunch på Caffe Roma – så gick jag hela vägen bort längs croisetten i regnet till Relais de la Reine. Väl där fick jag reda på att mötet med dem var inställt eftersom den jag skulle träffa ”var sjuk”. Att tyda av kroppsspråket på tjejen i reception så kändes det där att den jag skulle träffa ”var sjuk” mer som en fin omskrivning av ”för upptagen”. Fast hon hävdade bestämt att hon jag skulle träffa var sjuk, låg på sjukhus och skulle åka hem till London. Det kanske stämmer. Vem vet, jag var ju sjuk i går och förrgår. Hur som helst, hade det ju varit bra om dom hört av sig innan så jag slapp gå fram och tillbaka längs croisetten i regnet…

Anyway, nu sitter jag i business center inne i palatset. Tänkte sammanfatta lite av det jag lärdomar jag dragit av marknaden ännu så länge. Det första är väl hur beroende filmbranschen är av det allmäna konjukturläget, politiska beslut, valuta förändringar osv. Tex så är det extremt många spanska producenter här nu som letar efter nya former av finansiering efter att deras eget stödsystem mer eller mindre kollapsat. Samtidigt är det många länder som inför nya former av Tax-credit system för att locka till sig filmproduktioner. Senast igår så annonserade Abu Dhabi ut att dom inför en tax credit på 30-40%. Island har tex redan en på 20%, som med tanke på att deras valuta kollapsat också är ganska attraktiv, eftersom allt blir så billigt där (det är därför flera amerikanska stor bolag som valt att spela in där). Sydafrika har också en tax-credit på närmare 40% och randen är också ganska lågt värderad, samtidigt som lönerna är låga – så det är också ett attraktivt alternativ. Som svensk är ju allt detta bra så länge kronan är stark – förutsatt då att man har finansiering från Sverige. De flesta av mina projekt baserar sig dock pre-sales och förskott från distributörer – och då sluts ju avtalen oftast i dollar. Ett av företagen jag träffade här nere var därför ett företag som just specialicerat sig på valutatransaktioner inom filmindustrin. Dom tjänar pengar på att företag väljer att växla sin valuta genom dem, snarare än traditionella banker – och ger tex råd till producenter kring vilken valutakurs som är lämpligast att basera finansieringen på och avtala om osv. Kännes som en väldigt spännande nisch eftersom det kan påverka så mycket för en film. Om man tex lyckas förändra valutastrukturen i finansieringsplanen på ett bra sätt så kan ju det förändra kapitalbehovet med mellan 10-20%.

En annan lärdom jag gjort är svårigheterna kring matchning. Vissa projekt man har passar helt enkelt inte vissa bolag och tvärtom. Tydligast blir det i skillnaden mellan de bolag som riktat in sig på kvalitetsfilm/art house mot de som gör mer kommersiella filmer (genrefilm). Det blir även tydlig i tex vilken budgetram olika bolag väljer att jobba med. Vissa vill tex knappt titta på filmer som har en budget under $5 miljoner. Andra vill inte att ha dyra filmer. Det handlar även om matchning i vilken form av engagemang man söker. Vissa bolag vill helst ta hand om filmer som redan är färdiga, andra vill vara med och involverade i utvecklingen redan så tidigt som möjligt. Det gäller därför att vara så tydligt som möjligt med vad man söker och inte vara rädd för att säga att (som i mitt fall) – det man faktiskt söker är en säljagent som även kan vara med och investera, hantera pre-sales och gärna även vara med och knyta kända skådespelare till projektet.

Nu snart dags för ytterligare ett möte… hoppas kunna uppdatera lite mer senare ikväll… :)

Speak Your Mind

*