Cannesbloggen, 8 maj 2011

Förberedelserna inför min Cannes resa kan delas in tre kategorier. Dels de praktiska förberedelserna, så som att akreditera sig, boka biljetter, hotell osv. Dels sjävla arbetet med att kontakt personer och boka möten – och sist men inte minst arbetet med att förbereda de projekt som ska presenteras. Alla tre är lika viktia, eller ja viktigast är väl förmodligen egentligen de praktiska sakerna. Skulle det inte funka så kommer man inte dit. Får hoppas jag inte strulat till det… ;)

Jag bokade min akreditering redan i slutet på Februari (blir billigare om man bokar tidigt). Bokade även flygbiljetter och hotel då. Jag kommer inte bo i själva Cannes, utan i en stad intill som heter St Rapahael. Det kostar ca 1/3 att bo där och ta tåget in (tar ca 30 min) jämfört med det billigaste alternativet jag hittade i Cannes. (jag betalar lite drygt 7 tkr för 2 veckor). Jag kommer bo på på Hotel de Flore som ligger mitt mot tågstationen i St Raphael (http://www.hotel-saint-raphael.com/). Det är förvisso lite dumt att man måste passa tågtiderna och inte kan stanna kvar i Cannes långt in på kvällarna/nätterna. Men jag det kan vara skönt och komma bort lite från hysterin inne i Cannes och få lite riktig vila, så man orkar upp och är pigg på de tidiga mötena dagen efter. (jag hade ungefär samma lösning förra året, men då var jag bara där några dagar. (den som är intresserad kan läsa artikel jag skrev om den resan där det finns lite praktiska tips om hur man ackrediterar isg osv: http://www.filmcafe.se/artikel/film-distribution-cannes)

Flygresan bokade googlade jag fram och bokade genom en sajt som heter resfeber tror jag. Flyger med City Airline Göteborg-Nice. Ner nu på tisdag den 10:e och tillbaka tisdagen den 24:e. Kostade totalt 2572 Sek inklusive klimatkompensation.

Utöver ackreditering, resa och boende så har jag bla ordnat med ett franskt mobilt bredband och ett franskt mobil nr. (kommer använda både min svenska och franska mobil). Det här var något jag inte gjorde förra året och det var lite kruxigt att inte ha bra tillgång till internet. I år blir ju detta ännu viktigare i och med att jag är där längre (och dessutom ska blogga här). Festivalen rekommenderar ett företag som heter Cell hire, som man kan hyra SIM-kort och USB-modem av. Dessa måste man dock lämna tillbaka. Jag hittade dock ett företag som heter Le French Mobile som säljer i princip samma saker, så man slipper lämna tillbaka (http://www.lefrenchmobile.com/). Det strulade dock med deras hemsida när jag skulle beställa (det gick bara att välja leveransadress inom frankrike) – men supporten var bra så det löste sig. Så nu hoppas jag bara att allt fungerar när jag kommer fram.

När det gäller att boka möten så är det ett ganska mödosamt arbete. I alla fall om man inte har en färdig film (så som var fallet för mig förre året, då SKILLS höll på att färdigställas). SKILLS premiärvisades ju på American Film Market i november, så jag gissar att detta är sista marknaden som jag kan rida på vågen från den filmen. Filmen har ju heller inte riktgt gått så bra som vi hoppas (tex har det endast sålts 120 ex av DVD’n i Sverige hittils, vilket känns lite surt med tanke på hur många som laddat ner filmen illegalt).

I alla fall, jag började kontakta bolag i början på April. Alla kontaktuppgifter finns i databasen cinando, som man får tillgång till när man ackrediterar sig för marknaden. Jag skickade ut en kort förfrågan om att träffas och antingen presentera projekt, få en presentation av deras företag, se över möjligheten tex samproducera osv. Det är lite svårt att veta exakt vilka bolag som passar, då presentationerna av företagen inte alltid är så utförliga. Svarsfrekvensen är inte alltid så bra, kanske 1 av 10 som svarar – så jag har ju fått maila ett antal hundra för att få till dessa 40 möten. Det blir naturligtvis också så att vissa möten känns lite mer spännande än andra. Jag försöker dock tänka på att alla möten faktiskt kan ställas in eller flyttas osv – så man inte bygger upp för stora eller falska förhoppningar. De bolag som jag ser fram mot mest att träffa, är väl bolag som kanske inte direkt har mötet med mig som sin största prioritet om man säger så.

Sluteligen då. Det som man egentligen tycker borde vara det viktigaste. Det där med att ta fram projekt att presentera. Min startegi – som jag utvecklade tillsammans med Johannes Pinter när vi var på American Film Market – är att försöka känna av intresset för koncepten på filmern innan man sätter sig ner och utvecklar ett helt manus. Jag vet att detta går ganska mycket mot det som är praxis, där de flesta skriver klart manus som de sedan kämpar med att finansiera. Det finns fördelar och nackdelar med båda dessa upplägg. Fördelen med att ha ett väldigt utvecklat projekt är ju uppenbar – om det blir ett intresse för det projektet. Nackdel är ju om det inte blir det. Fördelen med att pitcha in projekten tidigt är att man inte tar det så hårt om man får ett nej och man utevckla projektet mer i samarbete med de som ska finansiera och distribuera osv. Risken är dock att man får frågor som man inte kan svara på och att dom man pitchar för kanske tycker det är för ofärdigt. Alternativt att dom vill göra filmen så snabbt som möjligt, vilket ju blir lite problematiskt.

Under American Film Market tog vi fram fyra projekt som vi försökte pitcha in. Dessa skrev vi en A4 synopsis på (ca 10 re-writes på varje synopsis). Sedan skapade vi sk pre-sales posters som visade konceptet grafiskt och satte sedan samma dessa till ett sk ”one sheet” som vi tryckte upp och tog med oss. Vi presenterade sedan 2-3 projekt per bolag vi mötte – och det är väl lite den strategin jag har nu med. Här är ett exempel på ett av projekten (som inte kommer bli av eftersom vi responsen inte var så bra som på de övriga):

http://www.timelockfilm.se/cannesbloggen/Getaway_Bride.pdf

Det var ett ganska bra sätt att pitcha in projekt. Det vi däremot märkte var att så fort vi fick ett intresse så började vi få frågor om finansiering, casting osv. Frågorna kring finansiering var ofta inget på problem, då vi kunde svara hyfsat på dessa (där hade vi en strategi). Dock hade vi inte riktigt kolla på hur extremt viktigt det oftas är att ha en eller flera internationellt kända skådespelare kopplade till projektet. De flesta av de projekt vi hade tagit fram (som tex det åvan) – krävde helt enkelt kända skådespelare i rollerna för att funka – och vi hade inte riktigt tänkt på det. Den lärdomen har jag försökt ta med mig nu och har väl i alla fall ett projekt som jag tror kanske skulle kunna funka utan kända skådespelare – och de övriga har jag i alla fall någon form av strategi för casting på.

Under själva AFM tog vi sedan fram ytterligare ett koncept som vi fick napp på. Detta och ett av de andra som vi kände var starkast har vi sedan utvecklat lite sedan dess (skrivit längre synopsis, treatment osv på – samt förhandlat lite med intressenter). De övriga är kvar på undefär samma stadie. Jag kommer dock även försöka pitcha några av dem vi inte fick napp på under AFM, nu under Cannes – så totalt har jag 7 projekt. Även om ett är så pass utvecklat att det inte direkt handlar om att pitach längre, utan mer om att utveckla.

Blev ett långt inlägg. Jag som egentligen skulle sova nu… :-)

Speak Your Mind

*