Cannesbloggen, 8 november 2011

Imorgon bär det av upp till Stockholm för intervjun inför EAVE. Intervjun är kl 15.00, på ett hotell som ligger strax intill centralstationen, så det blir fram och tillbaka under samma dag. Får bara hoppas att SJ håller tiderna. Har dock ca 2 timmars marginal på dit vägen och sedan någon timma på tillbakavägen, så det ska nog gå vägen, om inte intervjun drar över jättemycket så lär det ju inte vara några problem.

Jag fick lite tips av en kollega som gått kursen förut och varit på samma intervju, så vet ungefär vad jag kan förväna mig. Ett av tipsen var att jag skulle förbereda mig på att prata om hur jag jobbar. Kan tyckas lätt kanske, men jag har aldrig riktigt reflekterat över det och ganska mycket varierar ju även från projekt till projekt. Jag kom fram till att mitt arbetssätt dels är präglad av att jag har en bakgrund som datornörd (mitt första jobb var som programmerare) och att jag sedan började med amatörfilmer och först utbildade mig till regissör, innan jag blev producent. Detta kombinerat leder fram till att jag helst är med och skapar koncepten till de filmer jag producerar och att jag gillar att jobba med lågbudget, där alla har flera roller.

Anyway, eftersom man inte direkt fått någon information om vad man ska ha med sig till mötet, så har jag utgått lite från vad jag tagit mig till de flesta pitchmöten i Cannes, dvs kopia på SKILLS (som ju är den senaste filmen jag producerade) – och pre-sales posters på projekt i utveckling. Jag tar även med mig 2 papperskopior på den ansökan jag skickade in till EAVE, samt katalogen från Epic Pictures som säljer skills och samproducerar min kommande film. Jag tog även med några pre-sales posters på de projekt som jag valt bort efter Cannes och AFM, för att visa på vad som ”överlevt” och kunna ha en diskussion om vilken riktning bolaget har utifrån dessa projekt.

Tågbiljett och ansökan till EAVE. Ansökan innehåller:

  1. Ifyllt ansökningsformulär
  2. Letter of motivation (som beskriver varför jag söker kursen)
  3. CV
  4. Beskrivning av företaget och mina produktionserfarenheter
  5. Beskrivning av företagets filmer i utvecking och de som tidigare färdiställts och lanserats.
  6. 1 sides, synopsis på projektet jag söker med.
  7. ett budget estimat på projektet jag söker med.
  8. Finansieringsplan på projektet jag söker med.
  9. Fullständigt treatment på projektet jag söker med (mitt var på 6 sidor)

Alla handlingar är naturligtvis på engelska och till detta skulle sedan bifogas en porträttbild och en kopia på betalningsbekräftelse för anmälningsavgiften.

Epics katalog, samt två DVD-kopior på filmen. En skandinavisk och en japansk (tänkte att det är bra att visa att filmen faktiskt kommit ut internationellt). Filmen är nu såld till minst 16 länder. (har inte fått senaste rapporten, årets American Film Market har precis avslutas och jag hoppas på några goda nyheter därifrån)

Jag väntar även på ett kort synopsis på ytterligare ett projekt jag håller på och utvecklar, som jag ska få imorgon bitti. Inget som är nödvändigt, men alltid bra att ha – och vara inläst på – den senaste versionen om/när jag ska prata om den.

WIFT:s rapport om jämställdhet, får bli lektyr på tåget. Om jag inte kokar över av dumheterna i rapporten (Det finns ganska många, har öppnat och skumläst lite). Glad att jag inte längre är lika hårt bunden till den svenska filmbranschen.

Träningsstatistik för Oktober. Håller besöksfrekvensen på gymmet ganska bra, men hade inte gått ner något den här månaden. Får se till att skärpa mig med maten och förlänga motionspassen något.

Speak Your Mind

*