Cannesbloggen, 28 februari 2012

Igår fick jag ett mail från Cannes-festivalen som indikerade att min ”producers network” ansökan kanske inte skulle accepteras. Det är egentligen ett krav att man – för att få delta i producers network – ska ha producerat en film som visats på bio de senaste 3 åren. Eftersom SKILLS inte visats på bio i Sverige, så kvalificerar jag ju egentligen inte. Däremot gjorde dom ett undantag för mig förra året, eftersom jag hade en etablerad sales agent för filmen – och vi hade en planerad biolansering i Indien, som dock inte blev av pga att bolaget som köpt filmen i Indien gått i konkurs. När jag ansökte i år så visste jag därför att det skulle kunna bli problem med min ansökan även i år. Min förhoppning var att jag skulle kunna hänvisa till undantaget dom gjorde förra året. Vilket jag nu också gjort. Frågan är dock om det kommer räcka. Om inte så ångrar jag nästan lite att jag inte gick på fler av frukostträffarna osv förra året. Nu kan det ju annars dröja innan jag kommer med där igen, om jag någonsin kommer göra det. Skulle ansökan INTE beviljas, så är min plan B att försöka byta till ”Producers Workshop” som är till för ”nya” producenter. På ett sätt så kan det kanske vara enklare att hitta samarbetspartners där. Känslan jag fick är att de flesta i Producers Network producerar filmer med högre budget och även mer åt art house.

Lite sjukt känns det hur som helst med alla dessa olika slutna arenor som man hela tiden måste ansöka till. Jag har nu producerat film till och från sedan 1995. Ändå så måste jag hela tiden bevisa min erfarenhet – och där är det alltid vad man gjort de tre senaste åren som är det enda som egentligen är relevant. Samtidigt som de tar minst ett år att få fram ett bra manus, ett år att finansiera och paketera det och sedan ytterligare 1-2 år att planera, spela in, klippa och lansera osv. Det krävs nästan att man har flera projekt i olika stadier för att få det att gå runt.

Det samma sak gäller ju även när man söker vanliga ”filmjobb” bakom kameran. Det är främst meriterna de senaste 3 åren som är relevanta – och när man då som jag avsatt några år för att producera egna filmer, då blir ju de gamla meriterna som tex dramaturg, produktionsledare och prod.ass daterade. Lite tråkigt känns det. För jag vet ju samtidigt att jag är en väldigt mycket bättre produktionsledare idag än jag var när jag fick mitt första jobb som produktionsledare 1999. Även om jag inte har aktuella meriter som kan styrka detta. :(

Speak Your Mind

*