Cannesbloggen, 23 april 2012

Har varit ganska dåligt med uppdatering här, men nu har jag kommit igång rejält med förberedelserna inför årets festival/marknad. Jag har ännu så länge 17 inbokade möten och sex stycken som jag vet ska bokas, men där det inte spikats någon tid ännu. En del av dessa möten är uppföljningsmöten med bolag jag träffade förra året, en del är nya. Jag lärde mig en hel del av mina möten förra året, främst vilken typ av möten som är givande – och det är egentligen ganska självklart, men det handlar om att hitta bolag som har samma profil på sina filmer som jag – och helst då bolag som antingen är distributörer, investerare eller produktionsbolag som är så pass stora eller etablerade att de kan hjälpa till med finansiering på något sätt. Nu har jag egentligen bara två bolag jag träffade förra året – och som jag skulle vilja träffa igen, men som jag inte hört något från i år.

Jag har även lagt mitt schema så att jag kan delta i alla frukostträffarna (7 st) – och i ”speed dating” eventet. Jag har även tagit fram sk ”one sheet” (ungefär flygblad med poster på framsidan och synopsis osv på baksidan) för alla projekt. Totalt är det sex filmer jag ska marknadsföra i år. Varav två stycken inte är mina egna utan projekt jag är med som medproducent på. Jag har även satt samman alla dessa, tillsammans lite information om teamet bakom projekt, i en katalog. Allt detta är nu på tryck och jag hoppas få det i slutet av veckan. Sedan har jag även skickat ut mötesförfrågningar till att inköpare/distributörer som finns publicerade i ”buyers guide”, vilket var ca 2000 stycken. Tog ungefär tre dagar att skicka alla dessa mail – och jag räknar med en ganska låg svarsfrekvens, någonstans runt 1-2 %. Vilket beror dels på att folk byter bolag osv ganska ofta, så alla adresser är inte aktiva – och jag har dessutom gått på väldigt bred front och inte riktat mig specifikt till bolag som rimligen skulle kunna vara intresserade (att göra den researchen skulle ta för lång tid). Men om jag får intresserade svar från 1-2 % av de 2000 jag kontakt, så innebär det ändå mellan 20-40 möten. Vilket är ganska lagom. Sedan har jag även en del möten jag kontakt på andra vägar, tex genom rekommendationer och som sagt uppföljning från förra året.

När de gäller de egna projekten jag utvecklat så har det senaste året lagts främst på utveckling av två projekt. Varav ett av dessa har jag nu ett färdigt manus för. Ett annat har vi ändrat fram och tillbaka så mycket att vi inte hunnit skriva så mycket. Däremot känns det väldigt mycket mer marknadsanpassat nu. Förra året var det väldigt mycket bara en bra idé. Nu finns där en berättelse och en tydlig målgrupp för filmen. Jag funderar lite på hur mycket jag kan skriva om projekten här, men egentligen borde jag kunna skriva om dem nu, med tanke på att jag ändå har gått ut på så bred front med dem – och lagt till dem i min ”line up” som publiceras i Cannes-katalogen.

Anyway, återkommer med mer info senare.

Speak Your Mind

*