Cannesbloggen, 2 augusti 2011

De senaste veckorna har jag blivit kontaktad av flertalet olika filmare som vill ha hjälp med frågor antingen rörande distribution, produktion eller finansiering. Jag gillar och hjälpa andra, så jag hjälper gärna till i den mån det går. Dock kan jag lika lite som någon annan jobba helt gratis åt andra (jag jobbar tillräckligt gratis i mina egna projekt). De flesta som kontaktat mig har även ganska dålig koll på vilken deras målgrupp är – och har oftast orealistiska förväntningar på vilken framgång deras film kommer ha. Då blir det heller inte så attraktivt att jobba mot tex andelar eller uppskjuten ersättning (eftersom det också i praktiken innebär att jobba gratis).

Jag tänkte här ge några råd för dem som vill knyta en mer erfaren producent till sitt projekt.

  1. Kontakta den du vill knyta till projektet tidigt, redan på manus stadiet. Kom INTE när filmen redan är inspelad eller när ni ska spela in om en vecka eller dyl. (då är det bättre att färdigställa filmen själv och själva sedan kontakta distributörer, eftersom det inte finns så mycket för en producent kan bidra med)
  2.  Förvänta dig inte att någon annan ska lösa finansieringen åt dig. Finansiering går inte separera från alla de övriga beståndsdelar som ett filmprojekt består av (så som tex manus, skådespelare, team osv). Inte ens en Hollywood producent skulle kunna fixa pengar till ett dåligt manus, utan kända skådespelare. Kontaktar du någon för att söka pengar, så var tydlig med vad det är du söker (summa, tid, exit osv) och vad du erbjuder i utbyte (tex andel i filmen) – och se till att ha en kalkyl på hur och när filmen når break-even.
  3. Ha klart för dig vilken målgruppen för filmen är. Tydligt och konkret. Kön, ålder, demografi, intressen osv.
  4. Ha klart för dig vilken genre filmen är. (action, sci-fi, fantasy, skräck osv funkar internationellt medan drama, komedi osv går bättre i Sverige). Ha klart för dig vad som är nödvändigt för att nå framgång med en film i den genre som din är.
  5. Ha klart för dig ungefär var du tror att filmen platsar att visas. (Realistiska förväntningar.)
  6. Se till att ha gjort din reserach! Vet vilka filmer som liknar den du gjort i ämnesval, genre, budgetram, utformande osv. Hur har det gått för dom. Vad har dom gjort bra, mindre bra.
  7. Knyt personer till projekt som har mer erfarenhet än du själv. (Det är en sak att komma in i ett projekt där EN person behöver råd och vägledning och en helt annan sak där ett helt team behöver råd och vägledning)
  8. Se till att ha kontrakt med alla du jobbar med.
  9. Se till att ha alla nödvändiga planeringsdokument klara: Budget, Finansieringsplan, Tidsplan/produktionsplan, team och Cast biografier/CV:n, distributionsplan.
  10. Kom ner på jorden! Låt mig (eller den du kontaktar) hur bra filmen är. Skriv inte själv hur bra den är, det ska framgå av allt material du skickar (manus, skådespelare, budget osv). Det här är inget ”jante tänk” utan bara det enkla faktum att det väcker röda varningsflaggor när man läser någon skriva att projektet är jättebra. Det är nämligen väldigt enkelt att SKRIVA att man har ett bra projekt – och väldigt svårt att faktiskt skapa ett bra projekt….

Jag vill dock poängtera att det finns vissa av dom som kontaktat mig som jag gärna skulle jobbat med, men där det kanske oftast handlat om att det inte passar i tiden. Antingen för att det krockar med andra engagemang jag har, eller för att dom kanske redan har det mesta på plats (tex ska spela in ganska snart) – och det inte finns så mycket utrymme för mig att faktiskt bidra med något.

Speak Your Mind

*