Cannesbloggen, 1 december 2011

Okej, jag ska försöka uppdatera vad som hänt den senaste tiden. Mötet i Stockholm gick som sagt lite så där. Jag ska ju få besked nu i mitten av december, men sätter inga större förhoppningar till att det blir något. Skulle väl iofs vara kul på ett sätt, men samtidigt – som han jag intervjuades av uttryckte det – så var det osäkert vad kursen egentligen skulle ge mig. Då blir det lite kluvet om jag väl kommer in. Dels kommer det ju kosta en del pengar, med resa, boende och avgifter (man kan visserligen söka stöd för detta hos SFI, men det är ju inte alls garanterat att man får). Dessutom så är det ju 3 veckor av året som går bort och som ligger och blockerar planeringen – så som sagt, jag kommer inte bli besviken om jag inte kommer in. Det blir mer kanske en rolig bonus om jag väl skulle komma in – och sedan kommer väl besvikelsen eller glädjen uppstå när kursen i så fall väl drar igång.

När det gäller utvecklingen av projekten jag jobbar med så går det mer sakta än säkert just nu. Det projektet jag sökte med till kursen har legat vilande sedan mitten på september och vi har nu istället fokuserat på utveckling av ett annat projekt (det var planerat att vi skulle lägga det första projektet åt sidan, men inte meningen att det skulle bli liggande så här länge). Vi har skrivit om synopsis från grunden flertalet gånger för att försöka hitta rätt i konceptet. Diskuterat och jämfört med andra filmer. Nu har vi dock kommit fram till att vi utvecklat filmen mot fel målgrupp. Där vi ursprungligen tänkte oss en ungdomspublik beslutade vi nu istället för att återigen skriva om från grunden och anpassa filmen mer mot en yngre publik – eller göra den mer till en familjefilm. Det har främst att göra med att det gör den enklare att sälja till TV, men även lite av mina erfarenheter kring SKILLS. Där vi riktade oss till en ungdomspublik, som visade sig inte vara så villiga att betala för filmen – utan hellre laddade ner den gratis från pirate bay… Anyway, utveckling av ett nytt längre synopsis är nu i full gång och jag hoppas att det finns klart i slutet på nästa vecka.

Projektet jag sökte med till EAVE har som sagt legat på is sedan mitten på september – och tanken är som sagt att ta upp det igen 2:a veckan i december. Till dess måste jag ha alla mina anteckningar inför nästa bearbetning klara. Fördelen med att låta det ligga så länge som vi nu gjort är att man fått mer tid att tänka och reflektera och det gör sannolikt att man kan fokusera mer på den verkligt viktiga feedbacken inför omskrivningen. Jag har under hösten lyssnat igenom i princip alla John Trubys ljudböcker (fler ggr), bla den om just manusutveckling. Där belyser han flera väldigt bra saker som man bör tänka på när man ger feedback. Jag minns inte alla just nu, men en av dem är i alla fall att man inte ska ge feedback på detaljer så som tex dialog, utan istället fokusera på att ge feedback på struktur. (tex detta borde ske tidigare, här kan du gräva lite djupare, det här partiet kan vi skippa osv). Det är väl lite så jag brukar ge feedback men har aldrig riktigt själv reflekterat kring att det är just strukturell feedback. Känns bra att få ett ord på det så man vet vad det är man gör.

Igår fick jag ett mail från vår säljagent som hade fått en refuserad kvalitetsrapport från bolaget dom sålt filmen till i Frankrike. Det funkar så att när man gör en film så har varje bolag ett labb som gör en teknisk kontroll på filmen där de kontrollerar att ljud och bild håller förväntad tekniska kvalitet. I det här fallet så hade labbet i Frankrike refuserat filmen med hänvisning till att den höll för dålig teknisk kvalitet. Det handlade främst om att dom trodde att den var för hårt komprimerad, men även om några olika klipp som dom inte gillade. Ett av klippen var en bild vi spelade in som 2:nd unit under klippningen (dvs vi spelade in det med ett litet team, separat från det ”riktiga” inspelning, i detta fallet var det bara regissören och en kamera). Klippet var filmat med en Canon D7 – och eftersom det var en panorering så uppstod den berömda ”rolling shutter effekten”, vilket det franska labbet inte godkände. Jag fick därför exportera ut ett alternativt klipp och skicka till dom. Sedan hade dom som sagt synpunkter på hur materialet såg ut generellt. Att bilden var lite för grynig. Detta har främst att göra med att vi dels inte har spelat in på film eller RED, dvs vi har inte så mycket färginformation i bilderna från början. Sedan var ju ett väldigt litet team och hade tex begränsat med ljusutrustning och inget B-foto. Det i sin tur har även bidragit till att fotografen fått kompensera ljusförhållanden artificiellt, vilket skapar brus. Vissa bilder har – pga av att vi saknat B-foto och en bra monitor – heller inte blivit 100% skarpa. Därför fick vi i vissa bilder lägga en ”sharpen” effekt. Något som även det skapar brus i bilden. Det är naturligtvis inte helt kul att få mail om saker som ska lösas på en film som man själv ansåg att man i princip var klar med för över 1 år sedan. Men det är ju en del av arbetet – och lärdomen här blir ju att man faktiskt ska fundera en extra gång vad man filmar på för kamera. Valet är inte helt enkelt. DSLR kamerorna ger en mycket bättre frihet och funkar i de flesta fall väldigt bra – men det kan som sagt bli sådana här problem där labben inte godkänner den tekniska kvaliteten – och det i sin tur kan påverka intäkterna avsevärt i fel riktning (för oss har förutom Frankrike även Ryssland refuserat filmen med hänvisning till den tekniska kvaliteten). Jag ska nog i alla fall absolut se till att göra mer tester innan nästa inspelning – och inte snåla in på det där med monitor och B-foto. Det är inget kul att se att man har tagningar som i alla avseenden är bra, men att skärpan ligger lite, lite fel…. otroligt störande…

Annars har allt rullat på bra. Redovisningen och utbetalningen från vår säljagent har flutit på bra och det har äntligen börjat trilla in lite riktiga intäkter. Även om det är väldigt, väldigt långt tills filmen når break-even. Det verkar även rulla på bra för de som medverkade i filmen. Dom når framgång och får exponering på olika sätt, Sean Banan ska tex medverka i melodifestivalen nästa år och kommer med en egen film i Februari. Detta är naturligtvis bra även för oss, eftersom det indirekt skapar ett mervärde även för vår film.

Annars flyter det mesta på, har dock fått reda på att jag (om allt går som det ska) – ska bli pappa nästa sommar, så vet inte riktigt hur det blir med filmen i USA. Hoppas naturligtvis att det går att kombinera eller flytta fram filmer, men det kan hända att jag får tacka nej till den. Inte så mycket att göra åt i så fall, även om det i sig är tråkigt – så vägs det väl upp av orsaken…

Har även hållit träningsstatistiken hyfsat under november. Har gått ner ytterligare 1 procent i fettprocent, men tyvärr inte gått ner något i vikt. Det är ju det där med maten….oh well, gissar att det inte direkt blir lättare över jul…

Speak Your Mind

*